Електронний посібник

Про сучасних школярів кажуть, що вони з’явилися на світ «зі смартфоном у руці». Учні справді змалку оточені комп’ютерами, ноутбуками, планшетами й телефонами. Як же заволодіти їхньою увагою та скласти конкуренцію тим же, наприклад, мемам у соціальних мережах? Рішенням може стати – використання електронних освітніх ресурсів в навчальному процесі, які дають можливість складне зробити простим і візуально доступним. Саме таким критеріям і відповідає електронний навчально-методичний посібник «Технологія зберігання, пошуку та сортування даних». Незвичний візуальний спосіб подання інформації викликає захоплення у школярів і тому вони сприймають матеріал емоційніше, без нудьги. Також за допомогою нього можна організувати й здійснити самостійну роботу учнів, у тому числі в системі дистанційного навчання. Публікація ресурсу в Інтернеті дає можливість кожній дитині будувати власну освітню траєкторію, що є однією з умов для успішної навчальної діяльності.

На засідання вченої ради Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка ухвалили рекомендувати до друку та надати Гриф СДПУ ім.А.С.Макаренка електронному навчально-методичному посібнику "Технологія зберігання, пошуку та сортування даних" (протокол №11 від 26 квітня 2021 року).

Посібник починається з титульної сторінки на якій розміщенні основні розділи: мета та завдання курсу, критерії оцінювання, зміст курсу, предметний покажчик, рекомендована література, у вигляді кнопок з налаштованим посиланням на відповідні сторінки посібника (рис. 1).

Рисунок 1 Титульна сторінка електронного посібника «Технологія зберігання, пошуку та сортування даних»

В розділі «Мета та завдання» сформульовано мету вивчення даної теми і перераховані навики, якими учні повинні опанувати під час навчання. Це дає можливість ознайомитись з наперед визначеним кінцевим результатом для формування своїх очікувань, розуміння процесу та оцінки результатів навчання. Розділ «Критерії оцінювання» у вигляді таблиці містить чітке співвідношення між вимогами до знань, умінь і навичок, які учень повинен набути під час роботи з курсом, та показником оцінки в балах, що дає йому можливість здійснювати самоконтроль та самооцінювання власної навчальної діяльності.

Зміст курсу представлений у вигляді інтелект-карти (рис.2) по якій учень чітко може прослідити зв’язок між складовими поняття інформаційної технології та структурою викладеного навчального матеріалу, що формує у нього глибоке розуміння етапів вивчення даної технології.

Рисунок 2 Сторінка «Зміст курсу» електронного посібника

Мотивація навчання досягається за допомогою методів проблемного викладу та ділової гри, що імітує прийняття управлінських рішень в виробничій ситуації, з використанням технології скрайбінгу. В таких умовах дії учнів набувають якості вчинків, що формують соціальні риси і характер майбутньої особистості.

Теоретичний матеріал поділений на розділи та структурований у вигляді таблиць, логічних схемам, списків. Представлення інформації в такому вигляді сприяє розумінню навчального тексту і узагальненню та систематизації тематичних смислових блоків. В якості приклада можна розглянути одну із сторінок посібника «Робота з формами», спосіб створення форм в режимі конструктора (рис.3).

Рисунок 3 Сторінка «Робота з формами» електронного посібника

Для формування практичних навиків роботи з об’єктами бази даних в кожному блоці теоретичних відомостей є навчальні практичні роботи з алгоритмами їх реалізації оформлені у вигляді інструктивних карт (рис.4).

Рисунок 4 Інструктивні карти для виконання практичних робіт

Виконуючи дані роботи протягом курсу, учні реалізують проєкт «Електронний журнал вчителя інформатики» засобами СКБД Access, що створює умови формування навиків використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-пізнавальній діяльності, при вивченні інших навчальних предметів, у повсякденному житті.

Для поетапного самоконтролю засвоювання теоретичних знань пропонуються завдання у вигляді інтерактивних листів з автоматизованим виставленням оцінки, створених на онлайн-ресурсі Liveworksheets. Приклади завдань представлені на рисунку 5.

Рисунок 5 Інтерактивні листи для самоконтролю засвоювання теоретичних знань

Вивчення курсу завершується практичними завданнями різного рівня складності по створенню бази даних з обраної предметної області (рис.6). Робота над індивідуальним проєктом змусить учня аналізувати причини виникнення труднощів та знаходити спосіб їх подолання, що сприятиме формуванню навиків рефлексії. 

Рисунок 6 Сторінка «Навчальні проєкти» електронного посібника

Отже, як показує досвід, використання електронного посібника надає можливість для самостійної творчої і дослідницької діяльності учнів, а саме:

  • мотивація формується створенням проблемної ситуації та елементами ділової гри з застосуванням відеоскрайбінгу;
  • теоретичний матеріал поділений на блоки і структурований у вигляді списків, таблиць, логічних схем;
  •  практичні навички формуються з використанням інструктивних карт;
  • пропонуються завдання практичного змісту з різних предметних галузей;
  •  контроль засвоєння матеріалу організовано за допомогою інтерактивних аркушів;
  •  самооцінювання здійснюється з використанням критеріїв оцінювання та завдань різного рівня складності;
  • доступність посібника дає можливість самостійно організовувати навчальний процес.

Значення електронних ресурсів в навчальному процесі зростає, більше ніж у звичайних паперових посібників, оскільки нові освітні технології припускають скорочення персональних контактів учителя і учня зі збільшенням частки самостійної підготовки. Використання такої форми навчання дає можливість учневі почувати себе компетентним у процесі своєї навчальної діяльності, бути активним її учасником, відчувати значимість своєї діяльності та бачити користь результатів своєї розумової праці.

В даній статті я описала власний електронний посібник. Буду вдячна всім, хто в коментарях залишить відгук.

Немає коментарів:

Дописати коментар