Про сучасних школярів кажуть, що вони з’явилися на світ
«зі смартфоном у руці». Учні справді змалку оточені комп’ютерами, ноутбуками,
планшетами й телефонами. Як же заволодіти їхньою увагою та скласти конкуренцію
тим же, наприклад, мемам у соціальних мережах? Рішенням може стати – використання
електронних освітніх ресурсів в навчальному процесі, які дають можливість
складне зробити простим і візуально доступним. Саме таким критеріям і
відповідає електронний навчально-методичний посібник «Технологія зберігання, пошуку та сортування
даних». Незвичний візуальний спосіб подання інформації викликає захоплення у
школярів і тому вони сприймають матеріал емоційніше, без нудьги. Також за
допомогою нього можна організувати й здійснити самостійну роботу учнів, у тому
числі в системі дистанційного навчання. Публікація ресурсу в Інтернеті дає
можливість кожній дитині будувати власну освітню траєкторію, що є однією з умов
для успішної навчальної діяльності.
На засідання вченої ради Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка ухвалили рекомендувати до друку та надати Гриф СДПУ ім.А.С.Макаренка електронному навчально-методичному посібнику "Технологія зберігання, пошуку та сортування даних" (протокол №11 від 26 квітня 2021 року).
Посібник починається з титульної сторінки на якій розміщенні основні розділи: мета та завдання курсу, критерії оцінювання, зміст курсу, предметний покажчик, рекомендована література, у вигляді кнопок з налаштованим посиланням на відповідні сторінки посібника (рис. 1).
Рисунок 1 Титульна сторінка електронного посібника
«Технологія зберігання, пошуку та сортування даних»
В розділі «Мета та завдання» сформульовано мету вивчення
даної теми і перераховані навики, якими учні повинні опанувати під час
навчання. Це дає можливість ознайомитись з наперед визначеним кінцевим
результатом для формування своїх очікувань, розуміння процесу та оцінки
результатів навчання. Розділ «Критерії оцінювання» у вигляді таблиці містить чітке
співвідношення між вимогами до знань, умінь і навичок, які учень повинен набути
під час роботи з курсом, та показником оцінки в балах, що дає йому можливість здійснювати
самоконтроль та самооцінювання власної навчальної діяльності.
Зміст курсу представлений у вигляді інтелект-карти (рис.2)
по якій учень чітко може прослідити зв’язок між складовими поняття
інформаційної технології та структурою викладеного навчального матеріалу, що
формує у нього глибоке розуміння етапів вивчення даної технології.
Рисунок 2 Сторінка «Зміст курсу» електронного посібника
Мотивація навчання досягається за допомогою методів проблемного викладу та ділової гри, що імітує прийняття управлінських рішень в виробничій ситуації, з використанням технології скрайбінгу. В таких умовах дії учнів набувають якості вчинків, що формують соціальні риси і характер майбутньої особистості.
Теоретичний матеріал поділений на розділи та структурований у вигляді таблиць, логічних схемам, списків. Представлення інформації в такому вигляді сприяє розумінню навчального тексту і узагальненню та систематизації тематичних смислових блоків. В якості приклада можна розглянути одну із сторінок посібника «Робота з формами», спосіб створення форм в режимі конструктора (рис.3).
Рисунок 3 Сторінка «Робота з формами» електронного
посібника
Для формування практичних навиків роботи з об’єктами бази
даних в кожному блоці теоретичних відомостей є навчальні практичні роботи з
алгоритмами їх реалізації оформлені у вигляді інструктивних карт (рис.4).
Рисунок 4 Інструктивні карти для виконання практичних
робіт
Виконуючи дані роботи протягом курсу, учні реалізують
проєкт «Електронний журнал вчителя інформатики» засобами СКБД Access,
що створює умови формування навиків використання сучасних
інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-пізнавальній діяльності, при
вивченні інших навчальних предметів, у повсякденному житті.
Для поетапного самоконтролю засвоювання теоретичних знань
пропонуються завдання у вигляді інтерактивних листів з автоматизованим
виставленням оцінки, створених на онлайн-ресурсі Liveworksheets. Приклади
завдань представлені на рисунку 5.
Рисунок 5 Інтерактивні листи для самоконтролю засвоювання
теоретичних знань
Вивчення курсу завершується практичними завданнями
різного рівня складності по створенню бази даних з обраної предметної області (рис.6).
Робота над індивідуальним проєктом змусить учня аналізувати причини виникнення
труднощів та знаходити спосіб їх подолання, що сприятиме формуванню навиків
рефлексії.
Рисунок 6 Сторінка «Навчальні проєкти» електронного
посібника
Отже, як показує досвід, використання електронного
посібника надає можливість для самостійної творчої і дослідницької діяльності
учнів, а саме:
- мотивація формується створенням проблемної ситуації та елементами ділової гри з застосуванням відеоскрайбінгу;
- теоретичний матеріал поділений на блоки і структурований у вигляді списків, таблиць, логічних схем;
- практичні навички формуються з використанням інструктивних карт;
- пропонуються завдання практичного змісту з різних предметних галузей;
- контроль засвоєння матеріалу організовано за допомогою інтерактивних аркушів;
- самооцінювання здійснюється з використанням критеріїв оцінювання та завдань різного рівня складності;
- доступність посібника дає можливість самостійно організовувати навчальний процес.
Значення електронних ресурсів в навчальному процесі
зростає, більше ніж у звичайних паперових посібників, оскільки нові освітні
технології припускають скорочення персональних контактів учителя і учня зі
збільшенням частки самостійної підготовки. Використання такої форми навчання дає
можливість учневі почувати себе компетентним у процесі своєї навчальної
діяльності, бути активним її учасником, відчувати значимість своєї діяльності
та бачити користь результатів своєї розумової праці.
В даній статті я описала власний електронний посібник. Буду вдячна всім, хто в коментарях залишить відгук.
Немає коментарів:
Дописати коментар